Als je wordt geboren, ontwikkel je jezelf in je eigen tempo en op je eigen manier. Je leert draaien, kruipen en lopen wanneer je eraan toe bent. Je gaat praten  wanneer je er klaar voor bent. Je ouders leren je fietsen, maar jij bepaalt zelf wanneer jij het aandurft. Iedereen vindt dit de gewoonste zaak van de wereld en niemand beoordeelt je op basis van je leertempo.

843x561 je kind iets leren:jongens met fietsVanaf het moment dat je op de basisschool komt, moet je gaan leren op de momenten dat de school de lesstof aanbiedt. Een kind moet in de massa mee en wordt beoordeeld door middel van Cito toetsen. Ineens ben je een slechte, matige, gemiddelde, goede of uitmuntende leerling.

Ik zie om mij heen dat jonge wijze kinderen op de basisschool matige leerlingen worden.  Maar wat is de definitie van een goede leerling? Ben je goed als je veel weet, hoge cijfers haalt? Of ben je goed als je wijs bent en veel snapt? In het basisonderwijs test men met name de kennis van taal en rekenen. Maar test men ook je omgang met mensen? Je sociale vaardigheden?  Je persoonlijke talenten? Ieder kind is anders, leert anders en ontwikkelt zichzelf anders.

Als ik naar mijzelf kijk, was ik op de basisschool een matige tot gemiddelde leerling. Ik blonk niet uit door goede cijfers. Ik snapte echter al wel veel. Wat wil ik daarmee zeggen. Op zeer jonge leeftijd was ik al zeer gefascineerd door het gedrag van mensen. Waarom gedragen mensen zich op een bepaalde manier? Waarom worden mensen gepest en waarom zou je in hemelsnaam mensen gaan pesten? Vaak zorgde ik voor een goede balans in de klas. Ik voelde de gemoedstoestand van een ander haarfijn aan. Maar daar kreeg ik geen zwaarwegend cijfer voor.

Als ik terugkijk, stond ik nog helemaal niet open voor alle lesstof die mij werd aangeboden. Je moet er het nut van inzien en dat zag ik op de basisschool nog niet. In mijn jeugd kreeg je cijfers o.b.v. proefwerken en had je alleen in de zesde klas (huidige groep 8) de Cito toets. Dat was mijn geluk. Nooit heb ik me minder of slechter dan een ander gevoeld.

843x562 kind iets leren:meisje boek

Tegenwoordig wordt een kind herhaaldelijk getoetst door middel van de ‘befaamde’ Cito toetsen. Er wordt al op zeer jonge leeftijd ontzettend veel van kinderen verwacht. De uitslag van de Cito toetsen is de belangrijkste graadmeter en heeft continue de aandacht. Kinderen die minder presteren, hebben het vaak moeilijk, voelen zich minder dan de rest .  Dit lijkt mij juist niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van een kind. Als een kind denkt dat hij/zij goed moet presteren, raakt het geblokkeerd en bereikt men juist het tegenovergestelde van het gewenste resultaat.

‘Je leert pas als je ervoor open staat.’

Op het voortgezet onderwijs was ineens de interesse gewekt. Ik haalde zeer goede cijfers en behoorde tot de betere leerlingen van de klas. Het heeft mij geleerd dat je pas kunt ontwikkelen (zowel een kind maar zeker ook een volwassene) op het moment dat je er klaar voor bent. Het heeft mij ook geleerd, dat ik mijn kinderen zeer zeker niet onder druk moet zetten om te moeten presteren. Alles wat moet, werkt averechts. Ik laat hen in hun eigen tempo, op hun eigen manier ontwikkelen.  Let wel dat betekent niet dat ik mijn kinderen niet stimuleer, help en ondersteun waar nodig.

belangrijkste dat wij ouders onze kinderen kunnen geven is liefde en vertroukleur je eigen leven foto:tekst 843x561wen. Onze onvoorwaardelijke liefde en ons vertrouwen in onze kinderen uitspreken. Ik wil hen leren dat ze iets gaan doen wat bij hen past en ik hoop dat dit hun passie mag worden. Ik heb liever een gelukkig kind dat zichzelf is! Succes is niet de sleutel tot geluk. Geluk is de sleutel tot succes. Als je houdt van wat je doet, zul je op je eigen gebied succesvol en hopelijk waardevol zijn.

 “Wijsheid is weten wat je moet doen. Vaardigheid is weten hoe het te doen. En deugd is het ook echt doen”:  DS Jordan

Liefs,

Judith Arendsen Logo